본문 바로가기
영어/회화

I'm sorry to hear that ~ / I feel sorry for ~

by 뚜바 2020. 12. 20.
728x90
300x250

1. I'm sorry to hear that  ~ (~라니 유감이네요/안타깝네요)

 

안 좋은 소식을 듣고 안타까운 마음을 표현하고자 할 때 스는 패턴입니다. 상황에 따라 뜻이 조금씩 다르지만 '마음이 아프다', '유감이다', '섭섭하다' 등의 뜻으로 이해하면 됩니다.

 

■ 예시

A: Have you heard about Mary?
B: Yes. I heard that she has stomach cancer.
A: I'm sorry to hear that she's not well.
B: I think we'd better visit her soon.

 

■ 예문

I'm sorry to hear that I'm not welcomed. 내가 환영받지 못 하다니 유감이네요.
I'm sorry to hear that you rejected my proposal. 당신이 내 제안을 거절하다니 유감이네요.
I'm sorry to hear that you got into a traffic accident. 당신이 교통사고를 당했다니 안타깝네요.
I'm sorry to hear that she's not well. 그녀의 몸 상태가 안 좋다니 안타깝네요.
I'm sorry to hear that she got divorced. 그녀가 이혼했다니 유감이네요.
I'm sorry to hear that you're moving away. 당신이 이사 간다니 안타깝네요.
I'm sorry to hear that my dad's sight is falling. 아빠의 시력이 나빠지고 있다니 안타까워요.
I'm sorry to hear that you won't be able to make it. 당신이 갈 수 없을 거라니 안타깝네요.
I'm sorry to hear that you have to take a salary cut. 당신이 감봉당해야 한다니 유감이네요.
I'm sorry to hear that you live far away from your family. 당신이 가족과 멀리 떨어져 산다니 안타깝네요.

 

 

 

2.  I feel sorry for ~(~가 안됐어요)

 

힘들고 어렵거나 불행한 상황에 처해 있는 사람에 대해 동정이나 연민, 안타까움을 나타내는 표현이에요. feel 대신 be동사를 써서 I'm sorry for~ 라고 해도 된답니다.

 

■ 예시

A: Both teams played really well.
B: I feel sorry for the losing team.
A: So do I.
B: At least it was a close game.

 

■ 예문

I feel sorry for your father. 당신 아버지가 안됐어요.
I feel sorry for the orphans. 고아들이 안됐어요.
I feel sorry for failng the test. 시험에 떨어져서 안됐어요.
I feel sorry for for them. 그들이 안됐어요.
I feel sorry for for your loss. 죽음이 안됐어요.(고인의 명복을 빕니다.)
I feel sorry for for their teacher. 그들의 선생님이 안됐어요.
I feel sorry for the losing team. 그 패한 팀이 안됐어요.
I feel sorry for his missing sister. 그의 실종된 누나가 안됐어요.
I feel sorry for her sick boyfriend. 그녀의 아픈 남자친구가 안됐어요.
I feel sorry for the kids of this generation. 요즘 세대의 아이들이 안됐어요.

 

 

 

 

출처: 영어회화핵심패턴 233



728x90
728x90