본문 바로가기
영어/회화

If I were you, I would ~ / If you like ~

by 뚜바 2020. 12. 20.
728x90
300x250

1. If I were you, I would ~ (내가 당신이라면 ~ 할 텐데요)

 

상대방에게 조언할 때 쓰는 표현이죠. 그 사람의 입장에서 자신이라면 어떻게 할 것인지 말함으로써 상대방을 진심으로 생각하고 걱정하고 있다면 느낌을 전달합니다. 내가 당신이 아니기 때문에 그렇게 못한다는 뜻을 내포하고 있어요.

 

■ 예시

A: What's wrong with you?
B: I don't know if she likes me.
A: If I were you, I would talk to her.
B: Do you think I should?

 

■ 예문

If I were you, I would tell on him. 내가 당신이라면 그를 고자질할 텐데요.
If I were you, I would call my doctor. 내가 당신이라면 의사에게 연락할 텐데요.
If I were you, I would call in sick for work today. 내가 당신이라면 오늘 전화로 병가를 낼 텐데요.
If I were you, I would talk to her. 내가 당신이라면 그녀에게 말할 텐데요.
If I were you, I would just kiss him. 내가 당신이라면 그냥 그와 키스할 텐데요.
If I were you, I would clean up the mess. 내가 당신이라면 혼란을 바로 잡을 텐데요.
If I were you, I would plant other flowers. 내가 당신이라면 다른 꽃을 심을 텐데요.
If I were you, I would skip morning practice. 내가 당신이라면 아침 훈련을 거를 텐데요.
If I were you, I would explain what happened. 내가 당신이라면 무슨 일이 있었는지 설명할 텐데요.
If I were you, I would ask Julie to go out for dinner. 내가 당신이라면 Julie에게 저녁 식사하러 가자고 할 텐데요.

 

 

 

2.  If you like ~ (당신만 좋다면~)

 

어떤 제안을 하기 전에 조심스럽게 운을 떼는 방법으로 상대방이 원하는 바에 따라 상황은 얼마든지 유동적일 수 있음을 나타냅니다. 제안처럼 보이지만 상대방의 의사를 타진해보는 표현이죠. If you want ~(원한다면). If it's okay with you~도 같은 표현입니다.

 

■ 예시

A: Both teams played really well.
B: I feel sorry for the losing team.
A: So do I.
B: At least it was a close game.

 

■ 예문

If you like, I'll make dinner tonight. 당신만 좋다면 오늘 밤 저녁을 만들게요.
If you like, you may stay here one more week. 당신만 좋다면 여기서 일주일 더 머물러도 돼요.
If you like, I can show you around my garden. 당신만 좋다면 내 정원을 둘러보게 안내해 줄 수 있어요.
If you like, I'll invite Sarah to join us. 당신만 좋다면 Sarah가 우리와 함께 하도록 초대할 거예요.
If you like, you can learn horse riding. 당신만 좋다면 승마를 배울 수 있어요.
If you like, I can make a chocolate mousse. 당신만 좋다면 내가 초콜릿 무스를 만들 수 있어요.
If you like, I can introduce a celebrity to you. 당신만 좋다면 유명인을 소개해 줄 수 있어요.
If you like, I can pass my clothes down to you. 당신만 좋다면 내 옷을 당신에게 물려줄 수 있어요.
If you like, you can work for the student's union. 당신만 좋다면 학생회에서 일할 수 있어요.
If you like, you can go on a backpacking trip abroad. 당신만 좋다면 해외로 배낭여행 갈 수 있어요.

 

 

 

 

출처: 영어회화핵심패턴 233




728x90
728x90